Het bleken van je tanden heeft vaak een mooi resultaat. Maar helaas brengt dit ook enige risico’s met zich mee. Wanneer je jouw tanden wilt bleken moet je dit met je tandarts crooswijk bespreken. In deze blog vertellen we je wat over de risico’s tijdens het bleken van je tanden.

Glazuur bleken

Zoals je misschien wel weet is glazuur het buitenste laagje van de tanden. Wanneer je jouw tanden bleekt, wordt dit laagje tijdelijk zacht, hierdoor is het makkelijk te beschadigen. Dit duurt echter niet zo lang, het glazuur herstelt zichzelf. Je zou dit herstelproces wel kunnen helpen, dit kan je doen door je mond te spoelen met een fluoride-oplossing. Als je veel te lang doorgaat met bleken, dan bestaat er de kans dat je tandglazuur onherstelbaar beschadigd raakt. Het is logisch dat je dan niet meer moet bleken.

Bleken van het tandbeen

Normaal gesproken ligt de wortel van de tand onder het tandvlees. De wortel is dan ook niet bedekt met glazuur. Wanneer je last hebt van teruggetrokken tandvlees, wordt het onbedekte worteloppervlak kwetsbaar. Je kunt dan ook last hebben van gevoelige tandhalzen. Doordat deze tandhalzen poreuzer zijn, zijn ze gevoelig voor bleken. Het is dan ook goed om voor het bleken te kijken of je tandhalzen blootliggen. Wanneer bleken pijn doet kan je beter stoppen. Dat zou je misschien beter een andere methode kunnen nemen waarbij het tandhalzen niet gebleekt worden.

Zenuwpijn

Als bleken zeer doet, is dit een teken dat de zenuw geprikkeld wordt. Je kan maar beter stoppen als dit het geval is en het pijn doet. Hoeveel bleken normaal gesproken veilig is, kan in extreme gevallen de zenuw beschadigd raken. Dat kan gebeuren wanneer bijvoorbeeld hele sterke bleekgel gebruikt of veel te lang bleekt.